MAKLUMAN UPDATE UCAM

Seperti sedia maklum, saya sudah menamatkan pengajian saya di UCAM pada 2015. Jadi untuk sebarang info terkini, boleh layari laman web rasmi :


&



Ramadan & Sewing

Bismillah...
Assalamualaikum....

Less than a week before return to college (urgh!! another stress semester), and Ramadan we celebrate since yesterday... How's your Ramadan? :) Masya Allah, finally we met again with Ramadan this year.. SubhanAllah...

Jadi, penat speaking, saya nak cerita lah sikit... sebenarnya start semalam lagi saya dah start buat cardigan kimono (again) without my mom's help... Ada lah juga tanya macam mana nak keluarkan benang kat sekoci tu naik ke atas (memang blur, bhahaha), so, success!!


Okay, sebenarnya saya tak pernah buat pola untuk buat kardigan, cuma first time je yang eksited gegila tu...hahaha... since that, dah malas nak buat pola sebab leceh lah... Saya buat keputusan kardigan tu buat ikut saiz baju tapi dibesarkan sikit..

Sekarang dah ada 1 kardigan dah siap (kimono kardigan paling simple), 1 kardigan (kimono) yang kena di adjust lehernya sebab terbesar lehernya dan lagi 1 kardigan biasa tapi lengannya masalah hari tu sebab tak ada pesak (yang kat ketiak tu & lengannya terkecik lah pulop.. hahaha)

Ada 3 kardigan sendiri kan, tapi bila nak pakai pun tak pasti, kain yang sama je pulak tu... So, hari ni saya bangun2 je, terdetik dalam hati nak buat maxi dress lak..


Lebih kurang gitu lah dressnya, cuma ada beberapa masalah... :p
Lehernya lebar (lagi sekali salah cutting), lengan yang pendek tu macam pelik je, bahagian bust muat2, lepas tu gila panjang... o_0 so, my advice.. jangan mandai2 buat tanpa bantuan pakar ye...hahaha

Jadi, apa nak buat? Ini duk tengah google apa yang boleh di adjust dekat leher dan bust.. Penat google, sebab semua pakai blazer... argh! dah la stress tak ada material sesuai untuk blazer..Fuhh!! Kuatkan semangat sebab tinggal berapa hari je lagi kat umah... T_T

Tak nak balik kolej lagi... Huhu..berbalik pada topik asal (hahahaha), memandangkan asyik lah tengok mama betulkan mesin jahit tepi dan biasa, memang mesin2 tu sengaja menguji kesabaran.. Mesin jahit tepi boleh pulak sangkut, but wait!

Saya dah tengok cara mama betulkan tempoh hari and guess what? I did it!! Berjaya betulkan... dengan talinya terputus je, sangkut lah, benang lain tersangkut dekat tapak jahitan tu akhirnya berjaya ku atasi dengan kesabaran..

Yang mesin jahit  biasa tu pulak masalah dia benang sentiasa terputus !! okay tu boleh terima lagilah, tapi masalah lain ter stuck tiba2... ha!! guano? So eksperimen slow2 dan puncanya tak pasti.. mesti dia mintak rehat jap sebab mama menjahit pun selalu macam tu...


And then, sebelum masak untuk berbuka, jam 2 kot mama minta tolong nak potong kain langsir pulaks... haha... saya suka menjahit pulak tiba2.. salah kursus dekat kolej ni.. huhu... btw, mama cakap saya kena pandai menjahit, nanti senang nak buat baju sendiri..

Yes! I must learn sewing and now saya dah pandai lah sikit2, belum tahap profesional lagi.. cuma masalah biasa salah cutting leher, itu je...Why don't you guys just sew your own desire dress? Biar simple, tapi limited.. Jenama kita punya, bukan depa.. betul tak?

Bila dah dapat dress/baju dijahit sendiri, gerenti puas hati just like me! Alhamdulillah... nanti dah nikah, ada anak baju suami dan anak jahit sendiri sudahh... :D tak perlu pening fikir bajet baju anak mahal, baju suami payah... lalala.....

p/s : Enjoyed your Ramadan.. maybe it's our last Ramadan, who knows? :) Just pray to Allah that we can celebrate Ramadan next year...

Comments

Popular Posts